Διαγώνισμα Έκθεσης Γ΄ Λυκείου (Τα επαγγέλματα του μέλλοντος)

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ:……………………………………………………………

ΤΑΞΗ:…………………………………………………………………………………..

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ:…………………………………………………………………….

ΒΑΘΜΟΣ:……………………………………………………………………………….

 

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ

Ποιο επάγγελµα µου ταιριάζει ;Ποιο επάγγελµα να διαλέξω για να βρω εργασία και να έχω επιτυχηµένη καριέρα ; Αυτές είναι δυο αγωνιώδεις ερωτήσεις που υποβάλλουν στον εαυτό τους οι νέοι και οι πιο ώριµοι πολίτες στη σηµερινή εποχή της γνώσης , της παγκοσµιοποίησης και της υψηλής τεχνολογίας , που τη σκιάζει το φάσµα της ανεργίας και της αβεβαιότητας.

Ο πρόλογος στο βιβλίο της ζωής έχει µεγάλη σηµασία για το τι θα ακολουθήσει. Οι επαγγελµατικές επιλογές αποτελούν καίριας σηµασίας αποφάσεις που προκαθορίζουν το µέλλον κάθε ανθρώπου.Γι’αυτό πρέπει να λαµβάνονται µε σύνεση, περίσκεψη και αυτογνωσία ,µε προσεκτική και όχι επιπόλαια αποκρυπτογράφηση της προσωπικότητας ,των κλίσεων ,των ταλέντων ,των δυνατοτήτων ,των δεξιοτήτων των προτιµήσεων των ενδιαφερόντων ενός ατόµου ,καθώς και επαγγελµάτων που του ταιριάζουν. Η καλύτερη συµβουλή για τους νέους είναι να γίνουν αυτό που είναι και όχι αυτό που νοµίζουν ότι είναι. Να επιλέξουν δηλαδή το επάγγελµα που πραγµατικά τους ταιριάζει, τους ενδιαφέρει και στις απαιτήσεις του οποίου µπορούν να ανταπεξέλθουν. Αλλά κάτι τέτοιο είναι προτιµότερο να συνδυαστεί µε επαγγέλµατα του µέλλοντος και όχι του παρελθόντος.

Τα επαγγέλµατα του µέλλοντος είναι εκείνα των οποίων οι προοπτικές είναι θετικές στην αγορά εργασίας .Τα επαγγέλµατα δηλαδή για τα οποία οι κενές θέσεις στο άµεσο µέλλον των 5-10 ετών προβλέπεται να είναι περισσότερες από τον αριθµό των ατόµων που επιθυµούν και έχουν τα προσόντα να τις καταλάβουν(υπερβάλλουσα ζήτηση εργασίας).Επαγγέλµατα µε περιορισµένες ή αρνητικές προοπτικές (κορεσµένα επαγγέλµατα) είναι εκείνα για τα οποία προβλέπεται να υπάρχουν λιγότερες κενές θεσεις εργασίας από τον αριθµό των ατόµων που επιθυµούν και έχουν τα προσόντα να τις καταλάβουν (υπερβάλλουσα προσφορά εργασίας). ∆εν αποκλείεται , βέβαια ένας επίµονος,ικανος,εργατικος ταλαντούχος νέος να επιτύχει στην καριέρα του ακόµα κι αν επιλέξει ένα κορεσµένο επάγγελµα που τον ενδιαφέρει και ταιριάζει στην προσωπικοτητά του.Και το αντίθετο: όταν ένας νέος επιλέξει ένα επάγγελµα µε µέλλον το οποίο όµως δε του ταιριάζει ή είναι αδιαφορος,τοτε το εργασιακό του µέλλον είναι  αβέβαιο.

Οι παραπάνω διαπιστώσεις οδηγούν στο συµπέρασµα ότι δεν αρκεί να επιλέξεις κανείς επαγγέλµατα µε µέλλον για να έχει µια επιτυχηµένη καριέρα. Όµως ούτε  τα κορεσµένα επαγγέλµατα είναι το βέβαιο εισιτήριο για την ανεργία και την επαγγελµατική αποτυχία .Αλλά για την πλειοψηφία των περιπτώσεων ,είναι προτιµότερο να γίνεται κατάλληλος συνδυασµός της προσωπικότητας και των ενδιαφερόντων µε επαγγέλµατα που έχουν θετικές προοπτικές. Με δεδοµένο ότι σε κάθε άνθρωπο δεν ταιριάζει µόνο ένα αλλά αρκετά διαφορετικά επαγγέλµατα ,είναι ασφαλώς προτιµότερο να επιλέξει από εκείνα τα επαγγέλµατα µε µέλλον που του ταιριάζουν και τον ενδιαφέρουν και να αποφύγει όσα εµφανίζονται κορεσµένα .Αλλά είναι επίσης λάθος να επιλέξει σαν επάγγελµα µε µέλλον , που όµως δεν ταιριάζει καθόλου τη προσωπικότητα , τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα του.

Επισηµαίνεται, ακόµα, ότι στη διάρκεια της καριέρας ενός ανθρώπου υπάρχει πάντοτε η δυνατότητα στροφής σε άλλα επαγγέλµατα που δεν εµφανίζουν αρνητικές προοπτικές όπως εκείνο που αρχικά επιλέγει. Κάτι τέτοιο διευκολύνεται ιδιαίτερα στην εποχή µας ,από τις ραγδαίες αλλαγές της σύγχρονης αγοράς εργασίας, ως συνέπεια των ταχύτατων εξελίξεων της τεχνολογίας και της οικονοµίας. Παρ’όλα αυτά ,δεν πρέπει να παραγνωριστεί η συχνά δυσάρεστη πραγµατικότητα ότι πολλοί νέοι επιλέγουν κορεσµένα επαγγέλµατα που δε τους ταιριάζουν και έτσι αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στον υψηλό ανταγωνισµό που υπάρχει σήµερα γι’αυτά .

Θ.Κατσανέβας, Επαγγέλµατα του µέλλοντος και του  παρελθόντος

 

ΘΕΜΑΤΑ:

                                                                                                                                                1.Να ενηµερώσετε τη τάξη σας για το περιεχόµενο του κειµένου µε γραπτή περίληψη του σε 100-120 λέξεις.

(µονάδες 25)                                                                                                                    

2.Με ποιους τρόπους αναπτύσσεται η τρίτη παράγραφός

(µονάδες 6)                                                                                                                                                              

3. Να εντοπίσετε στο κείµενο διαρθρωτικές λέξεις ή φράσεις που δηλώνουν αντίθεση,προσθήκη(µια για κάθε περίπτωση)

(µονάδες 2)

4.Να γράψετε µια συνώνυµη για καθεµία από τις παρακάτω λέξεις : καριέρα, κλίση, προσόντα, περίσκεψη, επιτυχημένη

(µονάδες 5)

5. «…οι νέοι και οι πιο ώριµοι πολίτες στη σηµερινή εποχή της γνώσης , της παγκοσµιοποίησης και της υψηλής τεχνολογίας , που τη σκιάζει το φάσµα της ανεργίας και της αβεβαιότητας.»:να γραψετε σε µια παράγραφο 60-80 λέξεων πως η παγκοσµιοποιήση και η τεχνολογια οδηγεί στην ανεργία.

(µονάδες 10)

6. Να διακρίνετε το σχόλιο από την είδηση στα αποσπάσµατα που έπονται:

α. Κερδισµένοι θα βγουν οι εργαζόµενοι από την ιδιωτικοποίηση των µεγάλων κρατικών επιχειρήσεων.

β. Είχε µεγάλη απήχηση η εκστρατεία αιµοληψίας που έγινε στη Θεσσαλονίκη.

γ. Μεµονωµένα επεισόδια µεταξύ θερµόαιµων φιλάθλων και αστυνοµίας σηµειώθηκαν χθες µετά  τη λήξη του Τελικού αγώνα κυπέλλου.

δ. Σύµφωνα µε επιστηµονικές µελέτες , το 43% των Γάλλων που ζουν σε αστικά κέντρα σε  περιοχές που διασχίζουν αυτοκινητόδροµοι , υποφέρουν από την ηχορύπανση. Παρά , όµως , το ότι  είναι γνωστές σε όλους οι συνέπειες της ηχορύπανσης στον πνευµατικό και ψυχικό κόσµο του  ανθρώπου , κανένα µέτρο δε λαµβάνεται από τους υπεύθυνους(;) για την αντιµετώπιση της κατάστασης.

(µονάδες 8)

7. α)Οι επαγγελµατικές επιλογές αποτελούν καίριας σηµασίας αποφάσεις που προκαθορίζουν το µέλλον κάθε ανθρώπου.  β) Κάτι τέτοιο διευκολύνεται ιδιαίτερα στην εποχή µας ,από τις ραγδαίες αλλαγές της σύγχρονης αγοράς εργασίας , ως συνέπεια των ταχύτατων εξελίξεων της τεχνολογίας και της οικονοµίας :να αναγνωρίσετε το είδος της σύνταξης(ενεργητική,παθητική) και να το µετατρέψετε στο άλλο είδος.

(µονάδες 4)           

                                                                               

8. «Βρισκόσαστε στο κατώφλι των επαγγελµατικών σαν επιλογών και οι σειρήνες πολλές στο πέρασµά σας».Ποιοι παράγοντες συντελούν στην εκλογή του επαγγέλµατος; Πότε νοµίζετε ότι η επιλογή αυτή είναι σωστή και γιατί θεωρείται αποφασιστική τόσο για το άτοµο όσο και για το κοινωνικό σύνολο; Να αναπτύξετε τεκµηριωµένα τις απόψεις σας σε ένα κείµενο 400 λέξεων, που θα δηµοσιευτεί ως άρθρο στη σχολική σας εφηµερίδα.

(μονάδες 40)                                                                               

Επιμέλεια: Κοσκινάς Διονύσιος – φιλόλογος