Διαγώνισμα έκθεσης για τα ανθρώπινα δικαιώματα (έκθεση Γ΄ Λυκείου)

 υπεύθυνος θεωρητικής (Πούλιος Κων/νος – φιλόλογος ΑΠΘ)                                         

 

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ:………………………………………………………..

TAΞΗ:………………………………………………………………………….

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ:………………………………………………………………

ΒΑΘΜΟΣ:……………………………………………………………………..

Η φτώχεια είναι συχνά η αιτία αλλά και το αποτέλεσµα της παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωµάτων. 

Όµως η σχέση ανάµεσα στην ακραία ανέχεια και στην καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωµάτων παραµένει στο περιθώριο του πολιτικού διαλόγου και των αναπτυξιακών πολιτικών. Προκειµένου να δοθεί µεγαλύτερη προσοχή σε αυτήν την τόσο καίρια, αν και συχνά παραµεληµένη σχέση, η φετινή ∆ιεθνής Ηµέρα Ανθρωπίνων ∆ικαιωµάτων στις 10 ∆εκεµβρίου είναι αφιερωµένη στον αγώνα κατά της φτώχειας. Το γεγονός αυτό δεν πρέπει να αποτελέσει µια ευκαιρία για προβληµατισµό αλλά και µία έκκληση προς τις κυβερνήσεις και τις οργανώσεις των ανθρωπίνων δικαιωµάτων να διασφαλίσουν για όλους µια ζωή µε αξιοπρέπεια.

Όλα τα ανθρώπινα δικαιώµατα, η ελευθερία του λόγου, το δικαίωµα της ψήφου, το δικαίωµα στην τροφή, στην εργασία,  στην υγειονοµική περίθαλψη και στη στέγαση,  είναι βαρύνουσας σηµασίας για το φτωχό πληθυσµό,  καθώς η φτώχεια και ο κοινωνικός αποκλεισµός συνδέονται άµεσα µε τις διακρίσεις, την άνιση πρόσβαση σε

πόρους και ευκαιρίες, τον κοινωνικό και πολιτικό στιγµατισµό. Σε πολλές κοινωνίες η προσπάθεια των φτωχών να απολαύσουν τα δικαιώµατά τους παρεµποδίζεται απλώς και µόνο επειδή δε διαθέτουν τα απαραίτητα οικονοµικά µέσα. Αυτό µε τη σειρά του παρακωλύει τη συµµετοχή τους στη δηµόσια ζωή, τη δυνατότητά τους να επηρεάσουν τις πολιτικές που τους αφορούν και την προσφυγή τους σε ένδικα µέσα για την αποκατάσταση της αδικίας.

Εν ολίγοις, φτώχεια δε σηµαίνει µόνο ανεπαρκή εισοδήµατα αλλά και έλλειψη πόρων, ευκαιριών και συνθηκών ασφάλειας, έλλειψη που υπονοµεύει την αξιοπρέπεια και κάνει τους φτωχούς ακόµα πιο ευάλωτους. Η φτώχεια

έχει να κάνει επίσης µε την εξουσία, καθορίζει το ποιος την ασκεί και ποιος όχι, τόσο στη δηµόσια ζωή όσο και στην οικογένεια. Το να φτάσει κανείς στην καρδιά του σύνθετου πλέγµατος των σχέσεων εξουσίας στο πολιτικό, οικονοµικό και κοινωνικό πεδίο είναι κρίσιµης σηµασίας για την κατανόηση και αντιµετώπιση παγιωµένων

µορφών διακρίσεων, ανισοτήτων και αποκλεισµών που καταδικάζουν τα άτοµα και τους λαούς σε πολλές γενιές φτώχειας. Εν τούτοις,  η φτώχεια συχνά θεωρείται µια λυπηρή αλλά τυχαία κατάσταση ή ως ένα αναπόφευκτο αποτέλεσµα αποφάσεων που λαµβάνονται κάπου αλλού ή ακόµα ως µία κατάσταση για την οποία αποκλειστική

ευθύνη έχουν όσοι την υφίστανται.

Μία συνολική προσέγγιση µε βάση τα ανθρώπινα δικαιώµατα δε θα αντιπαλέψει µόνο τους µύθους και τις λανθασµένες αντιλήψεις γύρω από το φτωχό πληθυσµό,  αλλά θα βοηθήσει στην εξεύρεση βιώσιµων και δικαιότερων λύσεων, ικανών να οδηγήσουν στην εξάλειψη της φτώχειας. Αναγνωρίζοντας τη ρητή υποχρέωση να

προστατεύουν τους πληθυσµούς από τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισµό,  η προσέγγιση αυτή υπογραµµίζει την υποχρέωση των κυβερνήσεων για τη δηµιουργία του κατάλληλου περιβάλλοντος που θα προάγει την κοινωνική ευηµερία. Εξάλλου υπάρχουν οι ισχυρές νοµικές βάσεις για µια τέτοια προσέγγιση. Όλα τα

κράτη έχουν επικυρώσει τουλάχιστον µία από τις επτά βασικές διεθνείς συµβάσεις των ανθρωπίνων δικαιωµάτων και η διεθνής κοινότητα έχει συνυπογράψει τους αναπτυξιακούς στόχους τις χιλιετίας,  οι οποίοι θέτουν ξεκάθαρους στόχους για κοινή διεθνή στάση, προκειµένου να αντιµετωπιστεί η φτώχεια και η περιθωριοποίηση. Η

Παγκόσµια Σύνοδος Κορυφής του ΟΗΕ έχει επαναβεβαιώσει αυτή τη δέσµευση.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:

Α.    Να γίνει η περίληψη του κειµένου σε 100 – 120 λέξεις.  (Μονάδες 25)

Β.1   Ποιον τρόπο πειθούς  χρησιμοποιεί η συγγραφέας στην πρώτη παράγραφο; (Μονάδες 5)

Β.2 Να βρείτε την συλλογιστική πορεία της δεύτερης παραγράφου. Μονάδες 5

Β.3 Να βρείτε τα δομικά μέρη και τον τρόπο ανάπτυξης της 3ης παραγράφου Μονάδες 10

Γ.    Να αντικαταστήσετε τις ακόλουθες λέξεις µε συνώνυμες:

προάγει, επικυρώσει, ξεκάθαρους, περιθωριοποίηση. (Μονάδες 5)

Δ.    «Εν τούτοις, η φτώχεια……όσοι την υφίστανται». Να σχολιάσετε την άποψη αυτή σε µία παράγραφο 80 λέξεων.  (Μονάδες 10)

Ε.  Σε µία οµιλία σας στη σχολική τάξη αναλαµβάνετε να παρουσιάσετε τις σηµαντικότερες συνέπειες  του φαινοµένου του κοινωνικού αποκλεισµού και να προτείνετε τρόπους µε τους οποίους θα µπορούσε να περιοριστεί αυτό το φαινόµενο.(500-550 λέξεις) (Μονάδες 40)

Επιμέλεια: Kοσκινάς Διονύσιος